Kunnen die lettertjes uit beeld? 

geplaatst: augustus 1997

Jan Koopmans

Wat een komkommertijd, het lijkt wel een museum! Moeilijk he, deze zin? Niets is minder waar! Het is zomer, zeggen ze, en dat betekend dat de TV makers denken dat niemand meer naar dit medium kijkt. De echte omroepen zenden alleen nog maar programma's uit met een intelligentie niveau van dik twee honderd. En de commerciëlen herhalen uitsluitend hun wanstaltige smurrie van het afgelopen jaar, en als het moet ook nog dat van drie jaar geleden. 
We mogen uiteraard gewoon de aansluitkosten van het kabelnet en de omroepbijdrage blijven betalen! Dus hetzelfde geld voor minder produkt! Bovendien worden deze producten, het beeld dus, ook nog eens besmeurd door steeds meer logo's van de betreffende omroep. Men denkt kennelijk dat de kijker achterlijk is en niet weet welke zender hij op heeft staan. Rechtsboven, links onder of gewoon ergens onderaan, hun naam moet kennelijk permanent het beeld bevuilen. 
Het gevolg hiervan is dat je regelmatig een detail van een uitzending mist omdat er een kunstzinnige vier, vijf of zes de oogopslag van een optredende artiest verdoezeld. Ik zou graag een film willen bekijken zonder dat ik vijf procent van het beeld mis! Ik denk er over een actiegroep te starten. 'Antilogo' lijkt me wel een goede naam, ik trek ten strijde! Een paar programma's die nog een beetje vers materiaal in beeld brengen zijn het weerbericht en de nieuwsuitzendingen. Is het u trouwens opgevallen dat de 'weermannen' en "weervrouwen" het dit jaar wel heel erg mis hebben gehad? Mogelijk hebben ze een verkeerd computerprogramma gebruikt. Wat wel weer is verbeterd aan de weerberichten, is de presentatie. 
Zo is er een weerman die verteld zijn verhaal op locatie, soms vanaf een kermis en dan weer hangt hij rond op een camping. Vaak zijn de beelden zo boeiend dat ik achteraf eigenlijk niet meer weet wat hij voorspeld heeft, maar ach, wat maakt het uit? Het klopt toch niet, en bovendien is hij er morgen weer om het te corrigeren, oet morn? Ook de andere voorspellers brengen het weernieuws tegenwoordig wat smeuïger dan vroeger. Dat is maar goed ook want meestal is het weer zelf maar aanklooien geblazen. 
TV Rijnmond heeft beslist de grootste weerman van het westelijk halfrond. Ik schat hem in op zo'n honderd kilo, inclusief zijn oorbel. En deze man brengt het niet alleen leuk, hij heeft het weer ook nog onder controle, want wat hij zegt gebeurt meestal nog ook! Trouwens deze zender is puur natuur te bekijken omdat zij meestal geen beeld vervuilend logo gebruiken, houden zo! Nee, beste lezers, in de zomermaanden kunt u maar het beste de TV uitlaten. Het enige wat in deze komkommertijd niet van het scherm verdwijnt zijn de reclame's, reclame's en nog eens reclame's! Kennelijk denkt men dat de Nederlanders het gewoon vinden dat een programma van een half uur drie maal word onderbroken door een 'boodschap', kom nou, we zijn geen Amerikanen!

Jan