Kunnen die lettertjes uit beeld?
Wat een komkommertijd, het
lijkt wel een museum! Moeilijk he, deze zin? Niets is minder waar! Het is zomer,
zeggen ze, en dat betekend dat de TV makers denken dat niemand meer naar dit
medium kijkt. De echte omroepen zenden alleen nog maar programma's uit met een
intelligentie niveau van dik twee honderd. En de commerciëlen herhalen
uitsluitend hun wanstaltige smurrie van het afgelopen jaar, en als het moet ook
nog dat van drie jaar geleden.
We mogen uiteraard gewoon de aansluitkosten van het kabelnet en de
omroepbijdrage blijven betalen! Dus hetzelfde geld voor minder produkt!
Bovendien worden deze producten, het beeld dus, ook nog eens besmeurd door
steeds meer logo's van de betreffende omroep. Men denkt kennelijk dat de kijker achterlijk
is en niet weet welke zender hij op heeft staan. Rechtsboven, links onder of
gewoon ergens onderaan, hun naam moet kennelijk permanent het beeld
bevuilen.
Het gevolg hiervan is dat je regelmatig een detail van een uitzending mist omdat
er een kunstzinnige vier, vijf of zes de oogopslag van een optredende artiest
verdoezeld. Ik zou graag een film willen bekijken zonder dat ik vijf procent van
het beeld mis! Ik denk er over een actiegroep te starten. 'Antilogo' lijkt me
wel een goede naam, ik trek ten strijde! Een paar programma's die nog een beetje
vers materiaal in beeld brengen zijn het weerbericht en de nieuwsuitzendingen.
Is het u trouwens opgevallen dat de 'weermannen' en "weervrouwen" het
dit jaar wel heel erg mis hebben gehad? Mogelijk hebben ze een verkeerd
computerprogramma gebruikt. Wat wel weer is verbeterd aan de weerberichten, is
de presentatie.
Zo is er een weerman die verteld zijn verhaal op locatie, soms vanaf een kermis
en dan weer hangt hij rond op een camping. Vaak zijn de beelden zo boeiend dat
ik achteraf eigenlijk niet meer weet wat hij voorspeld heeft, maar ach, wat
maakt het uit? Het klopt toch niet, en bovendien is hij er morgen weer om het te
corrigeren, oet morn? Ook de andere voorspellers brengen het weernieuws
tegenwoordig wat smeuïger dan vroeger. Dat is maar goed ook want meestal is het
weer zelf maar aanklooien geblazen.
TV Rijnmond heeft beslist de grootste weerman van het westelijk halfrond. Ik
schat hem in op zo'n honderd kilo, inclusief zijn oorbel. En deze man brengt het
niet alleen leuk, hij heeft het weer ook nog onder controle, want wat hij zegt
gebeurt meestal nog ook! Trouwens deze zender is puur natuur te bekijken omdat
zij meestal geen beeld vervuilend logo gebruiken, houden zo! Nee, beste lezers,
in de zomermaanden kunt u maar het beste de TV uitlaten. Het enige wat in deze
komkommertijd niet van het scherm verdwijnt zijn de reclame's, reclame's en nog
eens reclame's! Kennelijk denkt men dat de Nederlanders het gewoon vinden dat
een programma van een half uur drie maal word onderbroken door een 'boodschap',
kom nou, we zijn geen Amerikanen!