Ik ben schatrijk geworden!
Ik
heb straks vast gedonder met mijn buren. Gisteren heb ik alweer een Mercedes
gewonnen! Het laatste half jaar had ik al drie Fiats, twee Volvo’s en acht
Golfs GTI’s gewonnen. Daarnaast nog zeven foto camera’s, vier
videorecorders, twee reizen naar een warm land en als klap op de vuurpijl zes
goedkleurige halskettinkjes met een echte parel! Ja beste lezer, u ziet het goed
ik ben een rijk man! En dit allemaal zonder inleg geld of enige moeite. Ik heb
alle prijzen nog wel niet binnen, maar er gloort hoop, want de goudkleurige
halskettingen heb ik reeds ontvangen.
Maar wij doen zelf ook heel royaal hoor. Bijna al onze kinderen hebben we een
handige handstofzuiger op batterijen geschonken, en ook lezen ze nu allen het
zelfde boek, van een wereld beroemde schrijver, waarvan me nu net even de naam
is ontschoten. Ook deze boeken hadden we helemaal gratis gekregen bij een
bestelling azalea’s voor in de achtertuin. Ik ben inmiddels begonnen om wat
ruimte te maken in de woonkamer want binnen niet al te lange tijd krijg ik als
‘definitief winnaar’ een zooitje audiotorens waar de honden geen brood van
lusten. We hebben ook het plan opgevat om maar, een van de binnenkort
voorgereden, automobielen te verkopen, om van het geld een garage te laten
bouwen voor de andere wagens met een gemiddelde prijs van 150.000 gulden, want
zoiets zet je toch niet zomaar op straat?
Mensen., mensen, wat kunnen sommige bedrijven het ons toch mooi voorspiegelen
met hun ‘Sweep takes’ zoals deze zogenaamde prijzenfestivals heten. Zelfs
een ziekenfonds instelling is begonnen met deze onzin. Dat wordt dan zoiets als:
Bij één maag operatie een setje niertjes gratis gemonteerd omdat u
gegarandeerd winnaar van dit unieke gelukscertificaat bent! Mocht echter uw
geluksgetal niet overeen komen met het cijfer op uw officiële prijzen document,
dan krijgt u toch nog de geweldige troostprijs; een doosje paracetamol in
handige doordrukstrip!
Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er nog mensen zijn die in
dergelijke nepperijen vertrouwen hebben. Natuurlijk is het leuk als je bij een
bestelling iets gratis krijgt, maar toch geen Mercedes, bij een een setje
stripboeken? Het zou al een stuk leuker worden als dergelijke bedrijven hun
reclame budget eens gewoon gebruikten om een mooie overzichtelijke folder te
maken met daarin hun produkten en het geld dat ze aan al die andere onzin
uitgeven eens in mindering gingen brengen op de aangeboden artikelen. Natuurlijk
is het verleidelijk om een encyclopedie te bestellen, waar je nog een vliegreis
naar Zuid Afrika bij kado krijgt. Als iedereen nou eens de reklame slogans goed
door zou lezen en ook de deelname voorwaarden eens goed bekeek, dan zouden er
veel minder bestellingen gedaan worden door mensen die zich nu misschien in de
schuld steken omdat hen wordt voorgespiegeld dat ze binnenkort miljonair kunnen
zijn.
Want geloof me of geloof me niet, ondanks dat ik winnaar van een hele stal met
auto’s ben, ga ik nog gewoon als een gele peen op mijn fietsie naar de
goedkoopste groenteman die ik kan vinden.
Jan