Vlieg er eens uit
Je hebt van die dagen dat je
denkt; waar doe ik het voor? Vraagt je hoofdredacteur, die zelf weer eens op
vakantie gaat, kun je nog een beetje actuele column maken voor volgende week?
Nou ben ik niet vies van een beetje schrijven dus ga ik maar weer achter de
toetsenbak zitten. Maar eerst moest ik vorige week donderdag nog even aanzien
hoe Nederland weer een top prestatie leverde met een voetbalspelletje tegen een
paar kleine Mexicaantjes. Daarna voelde ik alle inspiratie uit mijn weke
hersencellen vloeien. Ik was totaal van de wereld, helemaal leeg en diep
treurig, omdat ik mijn redacteur moest gaan bellen dat hij maar een column uit
mijn voorraad moest pakken.
Gelukkig kwam er een trouwe lezer uit Spijkenisse met een trefwoord. Waarom
schrijf je niet eens iets over het vliegveld op de Maasvlakte? Een mooi
onderwerp, maar eigenlijk te gek voor woorden dat je daar nog over moet gaan
schrijven ook. Want laten we wel zijn, als je de gemiddelde deelnemer aan het WK
voetbal verteld dat het Zuidelijk Rijnmond gebied in ‘Holland’ geen
vliegveld van betekenis heeft, zakt bij hun de broek toch minstens een stukkie
af en worden we als voetbal natie toch niet meer serieus genomen?
Het gebied waarin wij zitten, met van die fantastische plaatsen zoals
Spijkenisse, Hellevoetsluis, Rhoon, Poortugaal, Hoogvliet en net daar boven,
Rotterdam, is toch de economische drijfveer van Nederland? We hebben hier in dit
gebied de grootste haven, de hoogste gebouwen en de hardste werkers, we moeten
dan toch ook minstens een vliegveld binnen handbereik hebben? Dat Schiphol,
vlakbij Haarlem, is overvol, geeft teveel geluidsoverlast en de mensen durven er
amper te komen, want voor je het weet is de buitenspiegel van je auto
meegenomen, door een junk die een
glimmend glaasje nodig had om zijn eten op te koken. En trouwens, er is nog een
reden om een vliegveld op de Maasvlakte te bouwen; Airport Rotterdam, ergens bij
Zestienhoven, heeft geen mogelijkheden voor uitbreiding en er staan teveel bomen
in de weg.
Die bomen, ergens in Hilgersberg, kunnen dan gewoon blijven staan en op het
vrijgekomen terrein kunnen dan villa’s worden gebouwd waarin prominenten als
Peper en Wim Kok kunnen gaan wonen om over hun zonden na te kunnen denken. De
Maasvlakte, een groot terrein waar vele mogelijkheden zijn voor uitbreiding van
de economische expansie, heeft het wat mij betreft helemaal. Redelijk ver
verwijderd van woningen en straks makkelijk bereikbaar voor trein en wegvervoer,
is het een waar eldorado voor alle bewegingen en stromingen.
Ik begrijp alleen niet goed waarom er nou weer zoveel gebakkelei is over het wel
of niet bouwen. Zouden er onder de beslissers soms aanhangers van Schiphol
zitten? Ik kan het me niet echt voorstellen want Schiphol zit helemaal op de
verkeerde plaats. Hier gebeurd het, hier moet je wezen, hier zitten de
arbeidsplaatsen, hier zitten de grote bedrijven en hier hebben we een
Spijkenisserbrug, wat wil je nog meer? Natuurlijk zullen we ook wat last hebben
van de geluiden van een Boeing of een Pipertje, nou en? De hele Botlek maakt
geluid, en daardoor kunnen we alles kopen wat we maar willen, zelfs loodvrije
benzine voor ons plezierritje op zondagmorgen, naar het strand, ook op de
Maasvlakte. Dat geklaag over overlast hangt me trouwens ook al lang de keel uit,
maar dat komt wel weer in een volgende column.
Ik bedoel te zeggen dat elke vooruitgang nu eenmaal zijn tol kent, wil je met
een vliegtuig op vakantie, zoals onze redacteur, dan moet je niet mopperen over
geluidsoverlast van vliegtuigen, dat noemt men hypocriet, en dat is het ook.
Jan