Vlieg er eens uit

geplaatst: 1 juli 1998

Jan Koopmans

Je hebt van die dagen dat je denkt; waar doe ik het voor? Vraagt je hoofdredacteur, die zelf weer eens op vakantie gaat, kun je nog een beetje actuele column maken voor volgende week? Nou ben ik niet vies van een beetje schrijven dus ga ik maar weer achter de toetsenbak zitten. Maar eerst moest ik vorige week donderdag nog even aanzien hoe Nederland weer een top prestatie leverde met een voetbalspelletje tegen een paar kleine Mexicaantjes. Daarna voelde ik alle inspiratie uit mijn weke hersencellen vloeien. Ik was totaal van de wereld, helemaal leeg en diep treurig, omdat ik mijn redacteur moest gaan bellen dat hij maar een column uit mijn voorraad moest pakken. 
Gelukkig kwam er een trouwe lezer uit Spijkenisse met een trefwoord. Waarom schrijf je niet eens iets over het vliegveld op de Maasvlakte? Een mooi onderwerp, maar eigenlijk te gek voor woorden dat je daar nog over moet gaan schrijven ook. Want laten we wel zijn, als je de gemiddelde deelnemer aan het WK voetbal verteld dat het Zuidelijk Rijnmond gebied in ‘Holland’ geen vliegveld van betekenis heeft, zakt bij hun de broek toch minstens een stukkie af en worden we als voetbal natie toch niet meer serieus genomen? 
Het gebied waarin wij zitten, met van die fantastische plaatsen zoals Spijkenisse, Hellevoetsluis, Rhoon, Poortugaal, Hoogvliet en net daar boven, Rotterdam, is toch de economische drijfveer van Nederland? We hebben hier in dit gebied de grootste haven, de hoogste gebouwen en de hardste werkers, we moeten dan toch ook minstens een vliegveld binnen handbereik hebben? Dat Schiphol, vlakbij Haarlem, is overvol, geeft teveel geluidsoverlast en de mensen durven er amper te komen, want voor je het weet is de buitenspiegel van je auto meegenomen, door een  junk die een glimmend glaasje nodig had om zijn eten op te koken. En trouwens, er is nog een reden om een vliegveld op de Maasvlakte te bouwen; Airport Rotterdam, ergens bij Zestienhoven, heeft geen mogelijkheden voor uitbreiding en er staan teveel bomen in de weg. 
Die bomen, ergens in Hilgersberg, kunnen dan gewoon blijven staan en op het vrijgekomen terrein kunnen dan villa’s worden gebouwd waarin prominenten als Peper en Wim Kok kunnen gaan wonen om over hun zonden na te kunnen denken. De Maasvlakte, een groot terrein waar vele mogelijkheden zijn voor uitbreiding van de economische expansie, heeft het wat mij betreft helemaal. Redelijk ver verwijderd van woningen en straks makkelijk bereikbaar voor trein en wegvervoer, is het een waar eldorado voor alle bewegingen en stromingen. 
Ik begrijp alleen niet goed waarom er nou weer zoveel gebakkelei is over het wel of niet bouwen. Zouden er onder de beslissers soms aanhangers van Schiphol zitten? Ik kan het me niet echt voorstellen want Schiphol zit helemaal op de verkeerde plaats. Hier gebeurd het, hier moet je wezen, hier zitten de arbeidsplaatsen, hier zitten de grote bedrijven en hier hebben we een Spijkenisserbrug, wat wil je nog meer? Natuurlijk zullen we ook wat last hebben van de geluiden van een Boeing of een Pipertje, nou en? De hele Botlek maakt geluid, en daardoor kunnen we alles kopen wat we maar willen, zelfs loodvrije benzine voor ons plezierritje op zondagmorgen, naar het strand, ook op de Maasvlakte. Dat geklaag over overlast hangt me trouwens ook al lang de keel uit, maar dat komt wel weer in een volgende column. 
Ik bedoel te zeggen dat elke vooruitgang nu eenmaal zijn tol kent, wil je met een vliegtuig op vakantie, zoals onze redacteur, dan moet je niet mopperen over geluidsoverlast van vliegtuigen, dat noemt men hypocriet, en dat is het ook.

Jan