Brommen op straat

geplaatst: 24 november 1999

Jan Koopmans

Wat een tijd. Het onderscheid tussen rijdende voorwerpen op het wegdek wordt steeds kleiner, of eigenlijk groter. Ooit, toen ik nog op klompen mijn opa mocht helpen met het hooien, waren er fietsen, bespannen wagens, motorfietsen, rijwielen met hulpmotor en auto’s. Voor het gemak laat ik het openbaar vervoer maar even buiten beschouwing. Als je vandaag de dag de straat opgaat, dan moet je bijna een catalogus meenemen om te zien onder welke groep voertuigen het rijdend materiaal op de weg valt. 
Je hebt fietsen, fietsen met een snormotor, fietsen met een hulpmotor, (brommer) snorfietsen met oranje plaatje, brommobielen, motorfietsen met en zonder zijspan, Smarts en echte auto’s. Dan mogen straks die blindgangers, die ze brommers noemen, op de rijweg voor snelverkeer, de brommobiel heeft voorrang als hij van rechts komt maar de fiets weer niet, de snorfiets mag 25 km per uur en de brommer 30 km. Je moet bijna bionische gaven hebben om nog wijs te worden uit die wirwar van voertuigen. Als dan straks die blindgangers op de rijbaan mogen rijden kunnen we nog lachen. 
Al een aantal jaren geleden is het rijbewijs voor bromfietsbestuurders ingevoerd, prima zaak, zo hoort het ook! Het probleem is echter dat de meeste, en ik zeg met nadruk de meeste, bromfietsers, geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn. Ze hebben ooit geleerd hoe het moet, maar dat weer direct vergeten en zodoende is het nog heel gebruikelijk dat brommers over de stoep crossen, door rood licht rijden, geen richting aangeven, aanzienlijk te snel rijden, zonder helm rijden en weet ik wat nog meer doen om vooral maar niet als normaal te worden gezien. En dat moet straks tussen het echte verkeer in gaan rijden! 
Goed, ik weet dat ook automobilisten zich wel bezondigen aan overtredingen, maar in verhouding met die blindgangers met zelfmoordneigingen is hun gedrag bijna heilig te noemen. Daar komt nog bij dat een brommer vaak vrijuit gaat, ze kunnen namelijk makkelijk uit de armen van oom agent blijven door schielijk een tuinpad in te scheuren waar een politiewagen niet kan komen. Ik heb ook al stemmen gehoord die roepen dat de brommer dan ook maar 50 km per uur moet mogen rijden, want ze willen dan gelijk gesteld worden met de auto.
Ik ben het er helemaal mee eens, kunnen ze ook gelijk de wegenbelasting op brommers invoeren en een kenteken registratie! Misschien kunnen dan de ‘slimme’ bedenkers van dit plan ook gelijk een praktijkexamen koppelen aan het huidige bromfietscertificaat?  Mogelijk dat ze dan ook eindelijk begrijpen dat rechts inhalen veiliger is dan als een krankzinnige  met een bloedgang links voorbij een auto te scheuren en daarbij zich bijna te pletter rijden tegen een boom of lichtmast. 
Er zijn natuurlijk ook wel nette bromfiets bestuurders, soms kom je er wel eens een tegen, ze steken netjes de hand uit als ze een bocht willen nemen en ze stappen af als ze de stoep op willen, echt ze bestaan, begin dit jaar heb ik er zelf een gezien!

Jan