Brommen op straat
Wat een tijd. Het onderscheid
tussen rijdende voorwerpen op het wegdek wordt steeds kleiner, of eigenlijk
groter. Ooit, toen ik nog op klompen mijn opa mocht helpen met het hooien, waren
er fietsen, bespannen wagens, motorfietsen, rijwielen met hulpmotor en auto’s.
Voor het gemak laat ik het openbaar vervoer maar even buiten beschouwing. Als je
vandaag de dag de straat opgaat, dan moet je bijna een catalogus meenemen om te
zien onder welke groep voertuigen het rijdend materiaal op de weg valt.
Je hebt fietsen, fietsen met een snormotor, fietsen met een hulpmotor, (brommer)
snorfietsen met oranje plaatje, brommobielen, motorfietsen met en zonder
zijspan, Smarts en echte auto’s. Dan mogen straks die blindgangers, die ze
brommers noemen, op de rijweg voor snelverkeer, de brommobiel heeft voorrang als
hij van rechts komt maar de fiets weer niet, de snorfiets mag 25 km per uur en
de brommer 30 km. Je moet bijna bionische gaven hebben om nog wijs te worden uit
die wirwar van voertuigen. Als dan straks die blindgangers op de rijbaan mogen
rijden kunnen we nog lachen.
Al een aantal jaren geleden is het rijbewijs voor bromfietsbestuurders
ingevoerd, prima zaak, zo hoort het ook! Het probleem is echter dat de meeste,
en ik zeg met nadruk de meeste, bromfietsers, geen benul hebben van waar ze mee
bezig zijn. Ze hebben ooit geleerd hoe het moet, maar dat weer direct vergeten
en zodoende is het nog heel gebruikelijk dat brommers over de stoep crossen,
door rood licht rijden, geen richting aangeven, aanzienlijk te snel rijden,
zonder helm rijden en weet ik wat nog meer doen om vooral maar niet als normaal
te worden gezien. En dat moet straks tussen het echte verkeer in gaan
rijden!
Goed, ik weet dat ook automobilisten zich wel bezondigen aan overtredingen, maar
in verhouding met die blindgangers met zelfmoordneigingen is hun gedrag bijna
heilig te noemen. Daar komt nog bij dat een brommer vaak vrijuit gaat, ze kunnen
namelijk makkelijk uit de armen van oom agent blijven door schielijk een tuinpad
in te scheuren waar een politiewagen niet kan komen. Ik heb ook al stemmen
gehoord die roepen dat de brommer dan ook maar 50 km per uur moet mogen rijden,
want ze willen dan gelijk gesteld worden met de auto.
Ik ben het er helemaal mee eens, kunnen ze ook gelijk de wegenbelasting op
brommers invoeren en een kenteken registratie! Misschien kunnen dan de
‘slimme’ bedenkers van dit plan ook gelijk een praktijkexamen koppelen aan
het huidige bromfietscertificaat? Mogelijk
dat ze dan ook eindelijk begrijpen dat rechts inhalen veiliger is dan als een
krankzinnige met een bloedgang
links voorbij een auto te scheuren en daarbij zich bijna te pletter rijden tegen
een boom of lichtmast.
Er zijn natuurlijk ook wel nette bromfiets bestuurders, soms kom je er wel eens
een tegen, ze steken netjes de hand uit als ze een bocht willen nemen en ze
stappen af als ze de stoep op willen, echt ze bestaan, begin dit jaar heb ik er
zelf een gezien!
Jan