Klik hier voor al Jan's oneliners | Week 27 |
Klik hier voor eerdere columns |
Weg met de bus
Hoewel
ik op de TH in Delft heb gezeten, nu alweer twintig jaar geleden (ik heb
daar een antenne geplaatst toen), wil dat niet zeggen dat ik de wijsheid in
pacht heb. Toch heb ik na een diepgaand onderzoek, meestal lezend op het
toilet, ontdekt dat er eigenlijk van het openbaar vervoer niks klopt en er
ook helemaal niets goeds aan is. Overheden promoten het gebruik van het
openbaar vervoer met volle overgave, maar als je het vergelijkt met eigen
vervoer dan blijft er van de bus, trein, metro en tram niks over. Leg de
voordelen en nadelen naast elkaar en huiver! Bij een locale rit, in de stad
dus, is de auto goedkoper in brandstofgebruik dan de bus aan strippen.
Hoewel er bij de auto nog parkeergeld moet worden bijgeteld moet men niet
vergeten dat men vaak toch al eerst de auto moet gebruiken om bij de
afgelegen opstappunten van het openbaar vervoer te komen. In het openbaar
vervoer kun je niet lekker achterover liggend een patatje mét eten terwijl
je naar je eigen muziek luistert, in je auto wel. Je kunt in het openbaar
vervoer niet stoppen om even de benen te strekken. Ook loop je in een bus of
tram meer kans een vandaal tegen te komen die ruzie zoekt of je zakken leeg
haalt. Je kan je hond in de auto meenemen, in de bus kan dat een probleem
zijn, net als een kinderwagen of rolstoel trouwens. Je mag gewoon roken in
je eigen voertuig, in de bus zeker niet. Wil je je voeten op het dashboard
zetten is dat in je auto geen probleem (mits je iemand anders laat rijden
natuurlijk, want je rijdt toch voor één tarief, ongeacht met hoeveel man
je bent), in de tram, metro, bus of trein krijg je boze gezichten en als je
pech hebt een veiligheidsman op je nek. De reistijd is niet korter want je
moet vaak na aankomst nog een eind lopen naar het eigenlijke doel. Je bent
niet afhankelijk van vertrektijden, je auto kun je gebruiken wanneer je zelf
wilt. Je staat niet in regen en storm te bibberen in een luchtig wachthokje,
je kunt meteen vertrekken als je eigen vervoer hebt. Tel daar nu ook eens de
extra filevorming bij op die het openbaar vervoer veroorzaakt met al die
busbanen die de weg smaller maken en het feit dat je geen zegeltjes bij de
pomp krijgt als je ‘bust’, dan moet het toch duidelijk zijn dat we
zonder OB beter uit zijn?Ik ging vorige week naar Utrecht, met de auto, meer niet. Als ik dezelfde rit, die nu 55 minuten duurde, van deur tot deur, met het OB zou maken dan gaat dat zo: Met de auto naar de metro, met de metro naar het station, met de trein naar Utrecht en daarna twee keer overstappen in een bus. Dat kost dan anderhalf uur aan reistijd en een vermogen aan euros. Dus drie uur reistijd heen en weer en een lege knip. Ja maar je moet bij de auto ook de wegenbelasting en de afschrijving tellen hoor je dan. Klopt, maar je hebt die auto toch al dus die kosten zijn er ook als ik met de tram ga. En daarnaast betaal je ook de afschrijvingen bij het openbaar vervoer want regelmatig worden strippen duurder en zone’s kleiner, nou u weer. En zie om u heen hoe buslijnen vervallen en de opstapplaatsen steeds verder weg komen te leggen, je moet haast wel een auto hebben om met de bus te kunnen! Ik denk dan ook dat het beter is om maar op te houden met het verbeteren van het openbaar vervoer. Ik hoor mijn leven lang al dat men er mee bezig is, het werkt niet, stop er maar mee, net als met de Betuwelijn. Natuurlijk moet er een goede voorziening komen voor ouderen, gehandicapten en anderen die niet zelf kunnen rijden, geef die voorrang, maar doe dat ook bij de aanleg van wegen, want door nu zo krenterig om te gaan met die wegenbelasting miljarden en er geen wegen van aan te leggen slipt de economische slagader van ons land lekker dicht, dotteren helpt dan ook niet meer. Jan
Koopmans |