De Columnist

Jan Koopmans


Klik hier voor al Jan's oneliners
Jan's stukkie
Week 27
Klik hier voor eerdere columns

Weg met de bus

Hoewel ik op de TH in Delft heb gezeten, nu alweer twintig jaar geleden (ik heb daar een antenne geplaatst toen), wil dat niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Toch heb ik na een diepgaand onderzoek, meestal lezend op het toilet, ontdekt dat er eigenlijk van het openbaar vervoer niks klopt en er ook helemaal niets goeds aan is. Overheden promoten het gebruik van het openbaar vervoer met volle overgave, maar als je het vergelijkt met eigen vervoer dan blijft er van de bus, trein, metro en tram niks over. Leg de voordelen en nadelen naast elkaar en huiver! Bij een locale rit, in de stad dus, is de auto goedkoper in brandstofgebruik dan de bus aan strippen. Hoewel er bij de auto nog parkeergeld moet worden bijgeteld moet men niet vergeten dat men vaak toch al eerst de auto moet gebruiken om bij de afgelegen opstappunten van het openbaar vervoer te komen. In het openbaar vervoer kun je niet lekker achterover liggend een patatje mét eten terwijl je naar je eigen muziek luistert, in je auto wel. Je kunt in het openbaar vervoer niet stoppen om even de benen te strekken. Ook loop je in een bus of tram meer kans een vandaal tegen te komen die ruzie zoekt of je zakken leeg haalt. Je kan je hond in de auto meenemen, in de bus kan dat een probleem zijn, net als een kinderwagen of rolstoel trouwens. Je mag gewoon roken in je eigen voertuig, in de bus zeker niet. Wil je je voeten op het dashboard zetten is dat in je auto geen probleem (mits je iemand anders laat rijden natuurlijk, want je rijdt toch voor één tarief, ongeacht met hoeveel man je bent), in de tram, metro, bus of trein krijg je boze gezichten en als je pech hebt een veiligheidsman op je nek. De reistijd is niet korter want je moet vaak na aankomst nog een eind lopen naar het eigenlijke doel. Je bent niet afhankelijk van vertrektijden, je auto kun je gebruiken wanneer je zelf wilt. Je staat niet in regen en storm te bibberen in een luchtig wachthokje, je kunt meteen vertrekken als je eigen vervoer hebt. Tel daar nu ook eens de extra filevorming bij op die het openbaar vervoer veroorzaakt met al die busbanen die de weg smaller maken en het feit dat je geen zegeltjes bij de pomp krijgt als je ‘bust’, dan moet het toch duidelijk zijn dat we zonder OB beter uit zijn?
Ik ging vorige week naar Utrecht, met de auto, meer niet. Als ik dezelfde rit, die nu 55 minuten duurde, van deur tot deur, met het OB zou maken dan gaat dat zo: Met de auto naar de metro, met de metro naar het station, met de trein naar Utrecht en daarna twee keer overstappen in een bus. Dat kost dan anderhalf uur aan reistijd en een vermogen aan euros. Dus drie uur reistijd heen en weer en een lege knip. Ja maar je moet bij de auto ook de wegenbelasting en de afschrijving tellen hoor je dan. Klopt, maar je hebt die auto toch al dus die kosten zijn er ook als ik met de tram ga. En daarnaast betaal je ook de afschrijvingen bij het openbaar vervoer want regelmatig worden strippen duurder en zone’s kleiner, nou u weer. En zie om u heen hoe buslijnen vervallen en de opstapplaatsen steeds verder weg komen te leggen, je moet haast wel een auto hebben om met de bus te kunnen! Ik denk dan ook dat het beter is om maar op te houden met het verbeteren van het openbaar vervoer.  Ik hoor mijn leven lang al dat men er mee bezig is, het werkt niet, stop er maar mee, net als met de Betuwelijn. Natuurlijk moet er een goede voorziening komen voor ouderen, gehandicapten en anderen die niet zelf kunnen rijden, geef die voorrang, maar doe dat ook bij de aanleg van wegen, want door nu zo krenterig om te gaan met die wegenbelasting miljarden en er geen wegen van aan te leggen slipt de economische slagader van ons land lekker dicht, dotteren helpt dan ook niet meer.

Jan Koopmans


TERUG





Stichting Hoogvliet Digitaal
www.hoogvliet.org