Zoolslijtage
Soms zie je dingen in
kranten en op de tv waarvan je denkt; ‘het zal wel’…
Zo zag ik op teletekst dat de Europese ministers in Brussel voortaan een
schoenzoolslijtage vergoeding kunnen aanvragen. Ambtenaren die te voet of
met openbaar vervoer gaan verslijten eerder hun schoenzolen dan de
automobilist dus wil men er een vergoeding voor gaan geven. Eerst dacht ik
dat ik aan vervroegde ouderdomsverschijnselen ging lijden en de dingen
anders las dan ze er stonden, maar nee, het stond er echt! Nog afgezien dat
dit complete idioterie is slijten de zolen van een in de file rijdende
automobilist ook snel hoor op de gas, rem en koppelingspedalen.
Als we zo gaan beginnen dan is snel het eind zoek lijkt me. Straks komen ze
nog aan met een brillenglazenvergoeding voor ambtenaren die meer dan anderen
in de stukken moeten lezen. Maar goed, we weten nu waar onze bijdrage aan
Europa blijft en waardoor we telkens weer verder aan de lagere financiële
wal geraken in ons land.
Ook irritant was de opmerking van de gefaalde wethouder Pastors van Leefbaar
Rotterdam deze week op tv Rijnmond. Hij blameerde de bestuurders van
deergemeenten met de opmerking dat die zich uitsluitend mogen bezighouden
met wipkippen en zandbanken en dat het echte besturen gewoon in Rotterdam
moet gebeuren. Natuurlijk moet je zo’n man serieus nemen, want
uiteindelijk heeft zijn partij kans gezien om in vier jaar tijd zichzelf
bijna van de kaart te vagen. Centralisatie staat deze partij voor, terug
naar het logge onbestuurbare van een stad die niet eens in staat is zijn
eigen (centrum) boontjes te doppen. Rotterdam is slechts groot geworden door
annexaties van vele kleinere zelfstandige gemeenten zoals ondermeer Hoek van
Holland, Hoogvliet, Overschie, Delfshaven en noem maar op. Hoogvliet heeft
meer aan het welzijn van hun woonplaats gewerkt dan Rotterdam, daar gaat
veel fout door miscommunicatie en vooral ruzieachtige kinderspelletjes op de
Coolsingel. Ik vind het gewoon heel arrogant zoals sommige Rotterdamse
bestuurders over Deelgemeenten denken, zou het jaloezie zijn? Voorbeelden
van slechter werk bij centralisatie zijn er volop. Hoe groter de
organisaties worden hoe minder kantoren er overblijven en hoe meer en verder
dat de klanten moeten informeren over hun rechten. De postkantoren deden het
ook, de service aan de klant is ver te zoeken en je moet soms heel ver lopen
om er nog ergens een te vinden want die op de hoek van de straat is door de
centralisatie verdwenen. En als de deelgemeente straks nog alleen maar gaat
over wipkippen en zandbanken dan betekend dat dat we voor elk wissewasje
naar de Coolsingel moeten, krijgen we daar dan ook schoenzoolslijtage-
vergoeding voor? Als Pastors en kornuiten hun zin krijgen komen hier
straks gebouwen te staan die we niet willen, betalen we ons groen en geel
aan het parkeren en zal het Ruigeplaatbos snel verdwijnen omdat een
penthouse op die plek veel meer geld opbrengt. Slimme jongens wel hoor, want
als je een ‘wipkippen- bestuur’ laat voortbestaan kun je heel snel de
zaak weer omdraaien en dit bestuur de schuld geven als er wat fout gaat.
Wie zou nu toch om de drommel beter weten hoe een dorp of stad werkt
dan de mensen die er wonen? Natuurlijk maken ook plaatselijke bestuurders
wel eens fouten, dat is een teken dat ze werken! Maar goed, ook Pastors zal
wel goeie kanten hebben, maar of ik die ooit zal zien?
Ik ben nu eenmaal van oorsprong een jochie uit een gehucht en ik hou nog
steeds van de intimiteit van een niet al te grote woonomgeving, daar waar
ons kent ons nog geldt. Ik vergelijk dat opheffen van deelgemeentes wel eens
met het ontruimen van een leuke wijk waarbij alle bewoners samen worden
gepakt in een groot grijs gebouw zodat ze makkelijker onder de plak gehouden
kunnen worden. Geloof me, dat zal Hoogvliet niet laten gebeuren! Al moeten
we de A15 slopen en de Groene Kruisweg opheffen! Op de barricaden mensen, we
kunnen best zonder die vreemde snuiters uit onze buurgemeente,
aan het eind van de Groene Kruisweg links. (mocht u dit wat kort door
de bocht vinden; met korte bochten ben je er sneller)
Jan Koopmans
|