De Columnist

Jan Koopmans

 


Klik hier voor al Jan's oneliners

Jan's stukkie
Week 17

eerdere columns:
    Weekblad Hoogvliet
    Maaspost
    Radio
    Overige

 

Doorzagen

In Hoogvliet een feestje bouwen of een gezellig samenzijn organiseren is iets wat op zich best leuk is om te doen, maar vaak komen er onderwerpen aan de orde die kennelijk erg leven in dit ‘durp’. Mij is het inmiddels opgevallen dat de laatste tijd vooral de verkeersdruk aan de orde komt. De Aveling, die ‘domme’ Spijkenissers die tunnelvrees hebben en dus over een roestige ouwe Spijkenisserbrug kruipen. Ik denk dat als je een ergernis top tien zou maken dit onderwerp met vlag en wimpel het hoogst zou scoren.
Vorige week was ik weer op zo’n bijeenkomst en geloof me, de rotondes van ‘Jakkie’ en de beruchte brug der zuchten waren top onderwerpen. Zelf heb ik die ‘molshopen’ op de Aveling ook wel eens verwenst, maar anderzijds hebben ze het aantal ongevallen wel verminderd, al viel er helaas vorig jaar nog een dode te betreuren.
Natuurlijk heb ik ook niet direct een kant en klare oplossing, was dat maar waar, dan was ik wel in de politiek gegaan! Die politiek is er trouwens erg mee bezig, ze snorren naar oplossingen of komen met ideeën aan die de verkeersdruk zou kunnen verlichten. Bij het ‘volk’ zijn er echter al lang goede ideeën, variërend van afbreken van de brug tot het invoeren van een rijverbod op de Aveling voor mensen die niet in Hoogvliet wonen. Zelf zie ik wel wat in het bijscholen van de Spijkenisserse automobilisten zodat ze eindelijk eens gaan begrijpen dat je een rotonde vrij moet houden. Maar ja, ze vertelde me een bezoeker van het feestje; ‘het zijn boeren en die leer je dat toch niet’. Feit is wel dat veel ergernis ontstaat bij mensen die slechts in hun eigen Hoogvliet van de ene naar de andere wijk willen. Tijdens de spits de Aveling oversteken is bijna een survivaltocht. Want de rotonde staat vol met karretjes die bumper aan bumper kruipen om te voorkomen dat er iemand tussenglipt. Dat locaal verkeer alleen maar een beetje ruimte wil hebben om over te steken zonder de file te verlengen schijnt niet door te dringen bij de forensen van en naar dat dorp aan de andere zijde van de schroothoop. Als je je gaat verdiepen in oorzaken dan kom je al snel tot de conclusie dat Spijkenisse kennelijk nogal onaantrekkelijk is voor de mensen die er wonen. Werken doen ze elders, dus in die plaats zelf is er waarschijnlijk niks te verdienen en als ze willen winkelen komen ze naar ons toe omdat in hun eigen stad het parkeren zo duur is dat ze eerst moeten sparen om naar de bakker te kunnen. Desondanks willen ze nog meer woningen bouwen want de centjes die men buiten hun dorp verdient heeft geven ze graag weer uit aan een riante woning langs de Oude Maas, met of zonder inpandige garage voor hun kruipauto.
U zou nu kunnen denken dat ik een hekel heb aan Spijkenissers, maar dat is niet zo hoor, mijn beste vrienden komen er vandaan. Joop van der H en Ome Jan S wonen er ook, dus…. Gelukkig komt Ome Jan weer terug naar Hoogvliet, een soort spijtoptant zeg maar, die eindelijk heeft ingezien dat ‘Hoogvliet zo gek nog niet is’. Dus één auto minder in de file zit er straks al in. De metro is tijdens de spits ook niet echt stampvol, dus aanmoedigen om daarmee van en naar het werk te gaan kan ook een optie zijn. Mocht dat echter niet lukken is het wellicht handig om de rails uit de metrotunnel te halen en er een twee-baans weg van te maken, maar ja, of je daar Spijkenissers met tunnelvrees door krijgt is maar de vraag. Helemaal eerlijk is het niet om Spijkenissers de schuld te geven van al die verkeersellende, feitelijk zijn de plannenmakers van vroeger knullig bezig geweest, men had best kunnen voorzien dat er meer auto’s zouden komen. Met Rijks Waterstaat is er tot 2040 niet te praten over de Spijkenisserbrug, maar wat nu als hij er ineens niet meer is omdat Hoogvlieters stiekem ’s nachts wat pijlertjes gaan doorzagen?

Jan Koopmans  

TERUG





Stichting Hoogvliet Digitaal
www.hoogvliet.org