Doorzagen
In Hoogvliet een feestje
bouwen of een gezellig samenzijn organiseren is iets wat op zich best leuk
is om te doen, maar vaak komen er onderwerpen aan de orde die kennelijk erg
leven in dit ‘durp’.
Mij is het inmiddels opgevallen dat de laatste tijd vooral de verkeersdruk
aan de orde komt. De Aveling, die ‘domme’ Spijkenissers die tunnelvrees
hebben en dus over een roestige ouwe Spijkenisserbrug kruipen. Ik denk dat
als je een ergernis top tien zou maken dit onderwerp met vlag en wimpel het
hoogst zou scoren.
Vorige week was ik weer op zo’n bijeenkomst en geloof me, de rotondes van
‘Jakkie’ en de beruchte brug der zuchten waren top onderwerpen. Zelf heb
ik die ‘molshopen’ op de Aveling ook wel eens verwenst, maar anderzijds
hebben ze het aantal ongevallen wel verminderd, al viel er helaas vorig jaar
nog een dode te betreuren.
Natuurlijk heb ik ook niet direct een kant en klare oplossing, was dat maar
waar, dan was ik wel in de politiek gegaan! Die politiek is er trouwens erg
mee bezig, ze snorren naar oplossingen of komen met ideeën aan die de
verkeersdruk zou kunnen verlichten. Bij het ‘volk’ zijn er echter al
lang goede ideeën, variërend van afbreken van de brug tot het invoeren van
een rijverbod op de Aveling voor mensen die niet in Hoogvliet wonen. Zelf
zie ik wel wat in het bijscholen van de Spijkenisserse automobilisten zodat
ze eindelijk eens gaan begrijpen dat je een rotonde vrij moet houden. Maar
ja, ze vertelde me een bezoeker van het feestje; ‘het zijn boeren en die
leer je dat toch niet’. Feit is wel dat veel ergernis ontstaat bij mensen
die slechts in hun eigen Hoogvliet van de ene naar de andere wijk willen.
Tijdens de spits de Aveling oversteken is bijna een survivaltocht. Want de
rotonde staat vol met karretjes die bumper aan bumper kruipen om te
voorkomen dat er iemand tussenglipt. Dat locaal verkeer alleen maar een
beetje ruimte wil hebben om over te steken zonder de file te verlengen
schijnt niet door te dringen bij de forensen van en naar dat dorp aan de
andere zijde van de schroothoop. Als je je gaat verdiepen in oorzaken dan
kom je al snel tot de conclusie dat Spijkenisse kennelijk nogal
onaantrekkelijk is voor de mensen die er wonen. Werken doen ze elders, dus
in die plaats zelf is er waarschijnlijk niks te verdienen en als ze willen
winkelen komen ze naar ons toe omdat in hun eigen stad het parkeren zo duur
is dat ze eerst moeten sparen om naar de bakker te kunnen. Desondanks willen
ze nog meer woningen bouwen want de centjes die men buiten hun dorp verdient
heeft geven ze graag weer uit aan een riante woning langs de Oude Maas, met
of zonder inpandige garage voor hun kruipauto.
U zou nu kunnen denken dat ik een hekel heb aan Spijkenissers, maar dat is
niet zo hoor, mijn beste vrienden komen er vandaan. Joop van der H en Ome
Jan S wonen er ook, dus…. Gelukkig komt Ome Jan weer terug naar Hoogvliet,
een soort spijtoptant zeg maar, die eindelijk heeft ingezien dat
‘Hoogvliet zo gek nog niet is’. Dus één auto minder in de file zit er
straks al in. De metro is tijdens de spits ook niet echt stampvol, dus
aanmoedigen om daarmee van en naar het werk te gaan kan ook een optie zijn.
Mocht dat echter niet lukken is het wellicht handig om de rails uit de
metrotunnel te halen en er een twee-baans weg van te maken, maar ja, of je
daar Spijkenissers met tunnelvrees door krijgt is maar de vraag. Helemaal
eerlijk is het niet om Spijkenissers de schuld te geven van al die
verkeersellende, feitelijk zijn de plannenmakers van vroeger knullig bezig
geweest, men had best kunnen voorzien dat er meer auto’s zouden komen. Met
Rijks Waterstaat is er tot 2040 niet te praten over de Spijkenisserbrug,
maar wat nu als hij er ineens niet meer is omdat Hoogvlieters stiekem ’s
nachts wat pijlertjes gaan doorzagen?
|