Mattenklopper
Dingen die horen te werken
toch? Een telefoon moet rinkelen als je schoonmoeder belt, een koffiemolen
moet malen als de Senseo het niet doet, een fiets moet rijden als de auto
net met je vriendin mee is omdat die je schoonmoeder naar de telefoon moet
brengen, de deurbel moet het goed doen voor als Robbert ten Brink met je
prijzengeld van de loterij langskomt en je balpen moet schijven voor het
geval je een memo moet schrijven voor je tweede schoonmoeder die voor de
zoveelste keer komt vragen hoe haar dochter aan al die schrammen komt. Maar
jammer genoeg en in het geval van die schoonmoeder gelukkig, werken veel
dingen alleen maar even als ze de fabriek net verlaten.
De kwaliteit van goederen is om het zacht uit te drukken zwaar onder de
maat, en dat terwijl we anno 2008 vrijwel alle technische mogelijkheden
hebben om iets goeds te maken. Vroeger was de kwaliteitsnorm afhankelijk van
het goed functioneren van een product, tegenwoordig is een artikel pas goed
als het niks kost aan grondstoffen en zoveel mogelijk opbrengt in de
winkels.
Ik erger me daar best wel aan want duurzaamheid is vertrokken uit de wereld,
alles moet snel en goedkoop worden vervaardigd, allemaal onder het motto
‘als het maar even werkt’, verder zal het fabrikanten een zorg zijn of
mensen lang plezier hebben aan hun aankoop. Lage lonenlanden, ook zo’n
mooi woord, kapitalistische ondernemers laten voor een appel en een ei hun
product maken in landen waar de werknemers nog voor een paar centen zich rot
moeten werken, waaneer gaat Max Havelaar eens in Polen kijken?
Maar de wraak zal komen want onze ondernemers, die nu hun fabrieken
verplaatsen naar dergelijke landen, kunnen straks hun lol op want als de
lonen gelijk worden getrokken, en dat gaat gebeuren, dan zullen ze huilend
en berooid terug kruipen naar Nederland om zich te melden bij de ‘soos’.
Maar ja, leuk is het allemaal niet hoor, soms moeten mensen drie keer terug
naar een garage omdat men de auto telkens niet goed nakeek, en vaak moeten
monteurs van simpele dingen zoals ondermeer de CV vele malen terugkomen
omdat ze het probleem maar niet kunnen vinden, de kennis vervlakt bij de
mensen en dat kost de ‘consument’ vele euro’s meer.
Ziek wordt je ook van ‘helpdesken’ die voor een betaald telefoontje niet
veel meer doen dan je doorschakelen naar de volgende kluns, zo tikt de
kostenteller tenminste lekker door. ‘Er zou een patent moeten komen op die
‘trut’ die heel de dag maar loopt uit te kramen; ‘al onze medewerkers
zijn in gesprek, heeft u een ogenblikje?’
Vervolgens krijg je dan een muziekje te horen voor de somma van 10 cent per
minuut, downloaden op internet is stukken goedkoper en je hebt dan ook het
hele nummer meteen. Je vraagt je ook af of er dan zo enorm veel klachten bij
zo’n bedrijf zijn, want als alle medewerkers bezet zijn is het toch niet
echt best gesteld daar. Maar het
maakt voor het verhaal toch niet uit, de problemen worden toch niet
opgelost. Ik probeer al vanaf november 2006 een fatsoenlijk telefoon-
internet account te krijgen bij Neerlands grootste provider, nou, vergeet
het maar, tegen de tijd dat alles werkt bestaat de telefoon al niet meer.
Wat een genot om dan hier wekelijks letters neer te pennen en te zien dat ze
gewoon in de krant verschijnen, eindelijk iets wat nog wel werkt!
Wel beetje jammer dat mijn toetsenbord soms rare fouten maakt, maar
ja, die is ook alweer drie maanden oud, tijd voor een nieuwe dus. Maar er is
nog hoop hoor, straks als alle grondstoffen zijn verbruikt door al die
prulspullen dan moeten we wel weer terug naar degelijkheid, dat is een
mattenklopper weer van bamboe in plaats van zacht plastic dat na twee meppen
dubbel knakt. Kunnen we eindelijk eens een paar mensen flink op hun donder
geven.
|