De Columnist

Jan Koopmans

 


Klik hier voor al Jan's oneliners

Jan's stukkie
Week 10

eerdere columns:
    Weekblad Hoogvliet
    Maaspost
    Radio
    Overige

 

Sorry

Het is allemaal zo betrekkelijk op de wereld tegenwoordig. Nee geen zorg beste lezer, ik ga nu niet ineens de wijsheid uithangen hoor, maar wat is er eigenlijk nog echt? Alles draait om digitaal. Communiceren gewoon via een praatje aan de deur of op visite komt steeds minder voor. Iedereen kun je bereiken via e-mail, een (on) sociaalnetwerk, een msn gesprek of een van die hopeloze andere kwebbelsystemen via een telefoon, wat eigenlijk geen telefoon meer is. Ook het internet lijdt zichtbaar onder al die draadloze troep, het site bezoek neemt erg af, overal, behalve bij webwinkels en Google, want vooral die laatste is belangrijker geworden dan de aardrijkskunde op school. Ooit vroeg je aan je moeder hoe je een pudding moet maken, nu kijk je op internet of je ‘telefoontje’ waar de dichtbijgelegen stampvoed tent is. Een van de nog nostalgische dingen van internet, het is mede daardoor populair geworden, is chatten. Ik bezit meer dan 70 websites en op een daarvan heb ik een chatbox. Die liep als een raket en doet het nog wel, maar er is duidelijk sprake van teruggang vanwege dat betaalde gelul op die priegeldoosjes met welluidende namen als; iepotten en bloetoeters. Een blommetje bij oma brengen hoeft niet meer, je logt even in bij een bloemenboer en hoppa, de ‘frisse’ ruiker staat bij oma op de dressoir, zonder dat je er helemaal langs hoefde te gaan. Toch ontstaan tegenwoordig de meeste misverstanden en onbegrip door die moderne communicatiemiddelen. Je mist de emotie bij teksten op een scherm, die ene glimlach, knipoog of boze blik ziet de ontvanger niet, dat leidt vaak tot misverstanden die niet of moeilijk zijn op te lossen zonder alsnog een bezoek te brengen aan die persoon. Beetje jammer wel vind ik, we missen steeds meer de menselijke interactie en gaan steeds meer als een slecht geprogrammeerde robot leven. Er gloort gelukkig een beetje hoop, deze vorm van communiceren gaat flink duurder worden, we moeten miljarden inleveren dus dan pakt men die dingen aan die het meest gebruikt worden en dus ook opbrengen. In een tijd waarin we digitaal doodskisten en bloemen kunnen bestellen en waar we zelfs de Bumarechten voor de afscheidsmuziek al via internet kunnen voldoen, is het een verademing dat je ook nog gewoon naar de steeds zeldzamer wordende bloemenman kunt lopen, om een ruiker te kopen voor je dierbare en die spontaan in zijn of haar handen kunt duwen. ‘Sorry’ op een mooie digitale kaart staat wel leuk, maar ‘sorry’ zeggen met betraande ogen heeft meer, veel meer, waarde…

Jan Koopmans  

TERUG





Stichting Hoogvliet Digitaal
www.hoogvliet.org