De Winkelbel

24 april 2002

Op bezoek bij:

John van Wijngaarden van Slagerij v.d. Pijl

Wie kent niet de drukke, maar altijd gezellige en overzichtelijk ingerichte zaak van slagerij van der Pijl aan de binnenban 184. John van Wijngaarden runt deze zaak al acht jaar met verve en is enorm trots op deze winkel. John, die inmiddels al 24 jaar als slager in Hoogvliet grote bekendheid geniet, kijkt terug op een achttal zeer succesvolle jaren. Hij heeft in die periode de omzet met 150% zien stijgen waarmee voldoende mag zijn aangetoond dat de klant de kwaliteit van hun producten waardeert. John: 'De hoog in ons vaandel staande eisen die we aan ons zelf stellen zoals kwaliteit, assortimentverbreding en service hebben onze klanten altijd tevreden gesteld. Kwaliteit staat bij ons bovenaan, daar gaat het uiteindelijk om. Natuurlijk proberen we dan aan deze kwaliteit een prijs te plakken die mild is, want het moet ook betaalbaar blijven.'
Groot feest met leuke prijzen
Deze week (week 18 in 2002) bestaat in Hoogvliet slagerij van der Pijl acht jaar en dat moet natuurlijk worden gevierd. Naast de vele leuke aanbiedingen heeft de slager nog een extra aardigheid voor de cliëntèle verzonnen. Vier weken lang is er een prijzenfestival bij Slagerij van der Pijl waarbij enorm leuke geschenken zijn te winnen. Bij aankoop van bijvoorbeeld tien euro krijgen de klanten een bonnetje, dat dan aan het eind van de week meedoet aan een trekking. Hierbij zijn ondermeer een grote koffer met een prachtige messenset te winnen, of een van de andere prijzen zoals een jeu du boules set. Het wordt dus de komende weken groot feest voor John van Wijngaarden en zijn uitgebreide klantenkring.
Hoge ogen in de vleesbranche
De jarenlange ervaringen van John en zijn personeel, dat in de loop der jaren van zes dames naar maar liefst tweeëntwintig is gestegen, zorgen er voor dat de kwaliteit van de aangeboden vlees en vleeswaren is gestegen naar een zeer hoog niveau. Op de nationale kampioenschappen in de vleesbranche scoort slagerij van der Pijl altijd hoge ogen en menigmaal is een gouden bekroning dan ook hun deel.
Natuurlijk genieten de klanten van deze slagerij ook van de hoge prestaties, want voor John is de slagersbranche meer dan alleen een handel in vlees. John: 'Ik geniet van dit bedrijf, ik hou van mijn vak en vindt het elke keer weer een uitdaging om met goede producten voor de dag te komen. Zo hebben we een eigen worstmakerij en ik ben er gek op om lekker creatief met de vleesproducten een culinair wonder te creëren.
Barbecuen erg populair en zeer smaakvol
Waar we ook heel erg populair in zijn is het leveren van vlees voor de barbecue, we besteden daar heel veel zorg aan en komen aan vrijwel elke wens tegemoet. Wat we niet normaal in de vitrine hebben gaan we maken, want het is voor mij een uitdaging om te leveren wat gevraagd wordt.'
Wie van zins is om een wat grotere barbecue te houden kan trouwens bij slagerij van der Pijl naast het bestellen van het vlees ook gebruik maken van de regeling om gratis de barbecue te gebruiken die door hen beschikbaar wordt gesteld, onder voorbehoud uiteraard dat er nog een vrij is. John bezoekt regelmatig grote barbecue beursen om ideeën op te doen om zo nog beter te kunnen anticiperen op de wensen van de klant.
Liefde voor het vak
John's liefde voor het vak is veel omvattend, of het nu gaat om een busworstje, om een mooie achterham of een malse biefstuk of plak zure zult maakt hem niet uit, het moet goed zijn. Trots is hij ook op het enorme assortiment vleeswaren, je kunt het zo gek niet verzinnen of het ligt in de vitrine bij slagerij van der Pijl. Een permanente aanlevering zorgt voor altijd verse waar en dat zal menige klant niet zijn ontgaan want niet voor niets komen de klanten jaar in en jaar uit graag bij deze slager.
Vraag je John wat nu eigenlijk de specialiteit is van slagerij van der Pijl dan blijft het even stil. John: 'Ja, wat moet ik daar nu op antwoorden, eigenlijk is het hele pakket onze specialiteit, we proberen voor de klant het maximale te bereiken aan kwaliteit en service, waarbij ook de bediening een grote rol speelt. Natuurlijk ben ik trots op onze bijzondere hammen, maar dat ben ik ook op al onze andere producten. Wel trots ben ik er op dat we ook aan veel bedrijven mogen leveren, ook daar zie je weer aan dat we kennelijk ons werk goed doen, en daar mogen we toch wel een beetje trots op zijn, ja toch?'
De locatie aan de Binnenban
Over de plek die de slagerij in het Winkelcentrum Hoogvliet heeft is John best tevreden. Hoewel ook hij van mening is dat er hier en daar best wel wat kan worden verbeterd. John: 'Ja die duiven he, we hebben er al van alles aan gedaan, het zou niet gek zijn als daar vanuit de gemeente eens wat meer aandacht aan zou worden besteed. En als ze dan toch bezig zijn is het aanpakken van scheurende brommers over het centrum en het parkeren van de fietsen misschien ook geen slechte zaak. Er zou eens moeten worden gekeken naar een bewaakte fietsenstalling op een logische plek, daar moeten toch mensen uit een bepaald project wel te werk kunnen worden gesteld? In andere plaatsen lukt dat ook prima. Verder ben ik overigens bijzonder tevreden over de gezelligheid en de verscheidenheid aan winkels hier op de Binnenban. John van Wijngaarden, die als wereldberoemde slager in Hoogvliet mij niet liet gaan zonder een lekker biefstukje, ziet me binnenkort vanzelf weer voor de toonbank staan, want het smaakte naar meer.

Jan.