Wie kent niet de drukke, maar
altijd gezellige en overzichtelijk ingerichte zaak van slagerij
van der Pijl aan de binnenban 184. John van Wijngaarden runt deze
zaak al acht jaar met verve en is enorm trots op deze winkel.
John, die inmiddels al 24 jaar als slager in Hoogvliet grote bekendheid
geniet, kijkt terug op een achttal zeer succesvolle jaren. Hij
heeft in die periode de omzet met 150% zien stijgen waarmee voldoende
mag zijn aangetoond dat de klant de kwaliteit van hun producten
waardeert. John: 'De hoog in ons vaandel staande eisen die we
aan ons zelf stellen zoals kwaliteit, assortimentverbreding en
service hebben onze klanten altijd tevreden gesteld. Kwaliteit
staat bij ons bovenaan, daar gaat het uiteindelijk om. Natuurlijk
proberen we dan aan deze kwaliteit een prijs te plakken die mild
is, want het moet ook betaalbaar blijven.'
Groot feest met leuke prijzen
Deze week (week 18 in 2002) bestaat in Hoogvliet slagerij
van der Pijl acht jaar en dat moet natuurlijk worden gevierd.
Naast de vele leuke aanbiedingen heeft de slager nog een extra
aardigheid voor de cliëntèle verzonnen. Vier weken
lang is er een prijzenfestival bij Slagerij van der Pijl waarbij
enorm leuke geschenken zijn te winnen. Bij aankoop van bijvoorbeeld
tien euro krijgen de klanten een bonnetje, dat dan aan het eind
van de week meedoet aan een trekking. Hierbij zijn ondermeer een
grote koffer met een prachtige messenset te winnen, of een van
de andere prijzen zoals een jeu du boules set. Het wordt dus de
komende weken groot feest voor John van Wijngaarden en zijn uitgebreide
klantenkring.
Hoge ogen in de vleesbranche
De jarenlange ervaringen van John en zijn personeel, dat in
de loop der jaren van zes dames naar maar liefst tweeëntwintig
is gestegen, zorgen er voor dat de kwaliteit van de aangeboden
vlees en vleeswaren is gestegen naar een zeer hoog niveau. Op
de nationale kampioenschappen in de vleesbranche scoort slagerij
van der Pijl altijd hoge ogen en menigmaal is een gouden bekroning
dan ook hun deel.
Natuurlijk genieten de klanten van deze slagerij ook van de hoge
prestaties, want voor John is de slagersbranche meer dan alleen
een handel in vlees. John: 'Ik geniet van dit bedrijf, ik hou
van mijn vak en vindt het elke keer weer een uitdaging om met
goede producten voor de dag te komen. Zo hebben we een eigen worstmakerij
en ik ben er gek op om lekker creatief met de vleesproducten een
culinair wonder te creëren.
Barbecuen erg populair en zeer smaakvol
Waar we ook heel erg populair in zijn is het leveren van vlees
voor de barbecue, we besteden daar heel veel zorg aan en komen
aan vrijwel elke wens tegemoet. Wat we niet normaal in de vitrine
hebben gaan we maken, want het is voor mij een uitdaging om te
leveren wat gevraagd wordt.'
Wie van zins is om een wat grotere barbecue te houden kan trouwens
bij slagerij van der Pijl naast het bestellen van het vlees ook
gebruik maken van de regeling om gratis de barbecue te gebruiken
die door hen beschikbaar wordt gesteld, onder voorbehoud uiteraard
dat er nog een vrij is. John bezoekt regelmatig grote barbecue
beursen om ideeën op te doen om zo nog beter te kunnen anticiperen
op de wensen van de klant.
Liefde voor het vak
John's liefde voor het vak is veel omvattend, of het nu gaat om
een busworstje, om een mooie achterham of een malse biefstuk of
plak zure zult maakt hem niet uit, het moet goed zijn. Trots is
hij ook op het enorme assortiment vleeswaren, je kunt het zo gek
niet verzinnen of het ligt in de vitrine bij slagerij van der
Pijl. Een permanente aanlevering zorgt voor altijd verse waar
en dat zal menige klant niet zijn ontgaan want niet voor niets
komen de klanten jaar in en jaar uit graag bij deze slager.
Vraag je John wat nu eigenlijk de specialiteit is van slagerij
van der Pijl dan blijft het even stil. John: 'Ja, wat moet ik
daar nu op antwoorden, eigenlijk is het hele pakket onze specialiteit,
we proberen voor de klant het maximale te bereiken aan kwaliteit
en service, waarbij ook de bediening een grote rol speelt. Natuurlijk
ben ik trots op onze bijzondere hammen, maar dat ben ik ook op
al onze andere producten. Wel trots ben ik er op dat we ook aan
veel bedrijven mogen leveren, ook daar zie je weer aan dat we
kennelijk ons werk goed doen, en daar mogen we toch wel een beetje
trots op zijn, ja toch?'
De locatie aan de Binnenban
Over de plek die de slagerij in het Winkelcentrum Hoogvliet heeft
is John best tevreden. Hoewel ook hij van mening is dat er hier
en daar best wel wat kan worden verbeterd. John: 'Ja die duiven
he, we hebben er al van alles aan gedaan, het zou niet gek zijn
als daar vanuit de gemeente eens wat meer aandacht aan zou worden
besteed. En als ze dan toch bezig zijn is het aanpakken van scheurende
brommers over het centrum en het parkeren van de fietsen misschien
ook geen slechte zaak. Er zou eens moeten worden gekeken naar
een bewaakte fietsenstalling op een logische plek, daar moeten
toch mensen uit een bepaald project wel te werk kunnen worden
gesteld? In andere plaatsen lukt dat ook prima. Verder ben ik
overigens bijzonder tevreden over de gezelligheid en de verscheidenheid
aan winkels hier op de Binnenban. John van Wijngaarden, die als
wereldberoemde slager in Hoogvliet mij niet liet gaan zonder een
lekker biefstukje, ziet me binnenkort vanzelf weer voor de toonbank
staan, want het smaakte naar meer.
Jan.